Fuld opbakning fra Kerteminde Cityforening til Kirsebærfestivalen 2023

– Det er så vigtigt at støtte gode tiltag som Kirsebærfestivalen, der fremmer kendskabet til Kerteminde i en tid, hvor byen er under forandring, som den er lige nu, og mere end nogen sinde behøver de handlendes opbakning, fortæller formand for Kerteminde Cityforening Jonas Nielsen.

Kerteminde Kirsebærfestival har efterhånden eksisteret gennem mange år, men har gennem den seneste tid været afholdt i forskellige reducerede udgaver grundet corona-udfordringen. Dog har festivalen trods modstanden formået at overleve, og kommer igen i år stærkt tilbage i uge 29 i juli måned, hvor Kerteminde emmer af sommer, sol og liv. Liv, der kommer fra turister på overnatningsstederne i by og omegn, fra de sejlende gæster, gæster fra andre fynske byer og så selvfølgelig fra kerteminderne, der år efter år troligt har bakket op om byens egen lille hyggelige festival, tilvejebragt af frivillige og lokale sponsorater.

– Vi kommer i år til både at mangle Kerteminderevyen samt den 2-dages musikfestival, der foregik på Lundsgaard, ligesom vi heller ikke rigtigt ved, hvad der kommer til at ske med Turismens Venner og deres arrangementer med Musik på Marinaen samt Sommersjov for børn, siger Jonas Nielsen og fortsætter:
– Derfor er det vigtigt, at vi nu rykker sammen i bussen for at sikre, at Kirsebærfestivalen kan bestå som det vartegn, den er blevet for byen. Vi skal virkelig værne om det, vi sammen har bygget op for at Kerteminde kan blive ved med at være et attraktivt og hyggeligt sted at besøge om sommeren, og selvfølgelig også resten af året. Derfor var det også helt naturligt for os i Kerteminde Cityforening at imødekomme Kirsebærfestivalens forespørgsel om et sponsorat.

Medlemmerne i Kerteminde Cityforening er derfor igen i år blevet enige om at støtte med det fulde beløb, som Kirsebærfestivalen har søgt hos foreningen, nemlig 75.000 kr. – Vi er kun glade for at kunne gøre vores til at der sker noget i Kerteminde, understreger Jonas Nielsen.

Den støtte er man hos Kirsebærfestivalen rigtig glade for, fortæller formand for festivalen Torben Saugmann, der har afsendt en god mængde sponsoransøgninger i 2023: – Vi er lige nu i fuld gang med at planlægge Kirsebærfestivalen, som afholdes i dagene fra den 21. til 23. juli 2023, som i år skal være noget særligt for at promovere Kerteminde by. Og uden økonomisk støtte og uden frivillige, ingen festival.
Derfor er man fra festivalens side af også en anelse skuffet over, at Kerteminde Kommune ikke gør sig mere synlige hvad sponsorater angår: – Her kunne vi godt have håbet på en større opbakning, fortsætter Torben Saugmann.

Kirsebærfestivalen i Kerteminde skaber hvert år en stor omsætning for både butikker, spise- og overnatningssteder og udbreder samtidig kendskabet til Kerteminde. – Vi vil i Kirsebærfestivalen gerne hjælpe til med, at festivalens gæster finder anledning til at besøge byens mange special- /detailbutikker, så vi derved kan brande Kerteminde som en by, hvor “se, lyt og smag” handel og sommerglæde trives, siger Kirsebærformanden om den win-win, som Cityforeningen gerne skulle opnå ved at bakke økonomisk op om festivalen.

Udover Kerteminde Cityforening, som er en af festivalens mangeårige sponsorer er Odense Havn igen i år kommet på banen sammen med Depot Odense, der leverer øllet. – Vi ved godt, at Cityforeningen lige som så mange andre er økonomisk pressede, konkluderer Torben Saugmann. – Derfor er vi hos Kirsebærfestivalen også rigtig glade for at kunne konstatere, at vi har Cityforeningens fulde opbakning.